Tuesday, April 5, 2011

Kisah Anak Kerang

assalamualaikumm..

sejak akhir akhir ni aku macam ketagih. asyik ketagih mende ni saja tiap tiap malam. tak sah kalau tak beli tiap tiap malam. kadang kadang kalau terliur, siang hari pun terpaksa beli la jugak. ishh. ada effect tak kalau aku makan kerang tiap tiap hari? haa, korang mesti dah pikir bukan bukan kan? mesti ingat aku ni ketagih apa kan? alaahh. aku bukan ketagih apa pun. kerang bakar je. nasib baik la kau tu murah tau tak. tapi ada satu kedai kat Bandar Baru Bangi, Restoran Amir, dia punya kerang bakar kan, mak aishh. sedap giler wa cakap lu. bukan kerang bakar biasa biasa ni. tapi kerang bakar berempah. orang ramai datang makan situ sebab nak rasa kesedapan kerang bakar berempah dia. >.<

tadi masa aku tengah survey info pasal kerang ni, aku terjumpa satu artikel yang best. dan aku terus la copy. artikel tu boleh dijadikan pengajaran. nasib baik la page tu membenarkan sapa sapa je untuk copy and share article yang ada dalam tu.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Jangan pernah mengambil keputusan pada saat sedang emosi. Kalau bisa jangan bicara, supaya tidak membuat kesalahan yang akan mencoreng muka sendiri.
Setiap penderitaan pasti ada hikmahnya. Yang penting jangan berhenti berdoa dan hanya berharap pada Tuhan. Pembalasan bukan hak kita. Tuhan lebih tau balasan yang sesuai bagi orang yang menyakiti kita.

Kisah Anak Kerang

Pada suatu hari seekor anak kerang di dasar laut mengadu dan mengaduh pada ibunya sebab sebutir pasir tajam memasuki tubuhnya yang merah dan lembek.
Anakku, kata sang ibu sambil bercucuran air mata, Tuhan tidak memberikan pada kita bangsa kerang sebuah tanganpun, sehingga Ibu tak bisa menolongmu.

Sakit sekali, aku tahu anakku. Tetapi terimalah itu sebagai takdir alam.
Kuatkan hatimu. Jangan terlalu lincah lagi. Kerahkan semangatmu melawan rasa ngilu dan nyeri yang menggigit. Balutlah pasir itu dengan getah perutmu. Hanya itu yang bisa kau perbuat, kata ibunya dengan sendu dan lembut. Anak kerang pun melakukan nasihat bundanya. Ada hasilnya, tetapi rasa sakit bukan alang kepalang. Kadang di tengah kesakitannya, ia meragukan nasihat ibunya. Dengan air mata ia bertahan, bertahun-tahun lamanya.

Tetapi tanpa disedarinya sebutir mutiara mulai terbentuk dalam dagingnya. Makin lama makin halus. Rasa sakit pun makin berkurang. Dan semakin lama mutiaranya semakin besar. Rasa sakit menjadi terasa lebih wajar. Akhirnya sesudah sekian tahun, sebutir mutiara besar, utuh mengkilap, dan berharga mahal pun terbentuk dengan sempurna.
Penderitaannya berubah menjadi mutiara; air matanya berubah menjadi sangat berharga. Dirinya kini, sebagai hasil derita bertahun-tahun, lebih berharga daripada sejuta kerang lain yang cuma disantap orang sebagai kerang rebus di pinggir jalan.

***

Cerita di atas adalah sebuah paradigma yg menjelaskan bahwa penderitaan adalah lorong transendental untuk menjadikan "kerang biasa" menjadi "kerang
luar biasa."


Dengan itu dipertegas bahwa kekecewaan dan penderitaan dapat mengubah "orang biasa" menjadi "orang luar biasa." Itulah yang terjadi pada orang-orang seperti Abraham Lincoln, Nelson Mandela, Mahatma Gandhi, Kim Dae Jung, dan A.H. Nasution. Jadi jika Anda sedang menderita hari ini, apa pun sebabnya, saya sarankan: bersiap-siaplah menjadi "orang luar biasa".




Thank's for reading. Have a nice day !

9 comments:

cik ratu said...

cik ratu pon dh teliur ni.
terasa nak makan kerang bakar jugak.
sedap kn?
cik ratu kalau makan kerang bakar memang x henggaaattt.

jangan makan kerang sangat.
nanti sakit perut.
tu yang cik ratu tau la.
hihi.


salam ikhlas,
cik ratu.

faisal said...

kerang bakar sdap dimakan dengan sos..perrhh leh lapar balik ni..

http://faisalapardi.com/

MiaDiera said...

masa kecik-kecik dulu sangat suka kerang tapi alahan pulak:(

kiri kanan depan belakang said...

cik ratu - kerang bakar mmg best kan ? iskk. feveret tu..hehe..

blackrosehunter said...

anda ditag..jom join..

http://www.blackrosehunter.com/2011/04/giveaway-oleh-oleh-dari-bandung-siapa.html

iezawanza said...

cik ratu - sdp kan kerang bkr? x puas rasanya kalo mkn ckit2. tp x elok kot kalo mkn salu. kan dia tgolong dlm glongan seafood..

iezawanza said...

faisal - mmg pon kena mkn dgn sos. bru la ade rasenye..=)

iezawanza said...

miadira- alolor.. kesian dia. rugi tau. krang bkr ni sedap sngt..=))

iezawanza said...

blackrosehunter- oke. nnti i join ye..=)