Thursday, January 20, 2011

yong tau foo tomyam


Yong tau fu (juga dieja yong tao fooyong tau foo, atau yong tau hu酿豆腐) ialah sejenis hidangan sup Cina Hakka yang kerap didapati di Singapura dan Malaysia.
Di Malaysia, kawasan Ampang di Kuala Lumpur khususnya terkenal dengan hidangan ini. Pokoknya, hidangan ini dimulakan pada awal 1960-an oleh sebuah restoran bernama "Chew Kuan" di mana tauhu dibubuh pes daging ikan atau khinzir, dan dengan itu hidangan ini bernama "Yong Tau Foo," yang bermaksud "tauhu yang dibubuh." Sejak itu beraneka sayur-sayuran dan masakan goreng juga turut dibubuhi sedemikian, jadi nama Yong Tau Foo pun digunakan untuk memaksudkan mana-mana makanan yang disajikan sedemikian.


Hakka Yong Tau Fu

Versi Hakka Yong Tau Fu dikatakan sebagai versi original. Hakka Yong Tau Fu ini mengandungi kiub tau fu yang telah dibubuh daging cincang (lazimnya daging khinzir, ikan ataupun ayam) dan herba. Setelah itu, yong tau fu itu digoreng sehingga berwarna perang-keemasan , kadang-kadang direbus. Variasi termasuk penggunaan pelbagai campuran sayur-sayuran termasuk terung, cendawan shiitake, dan buah melon diisi dalam cincangan daging yang sama. Secara tradisional, yong tau foo dihidangkan dalam rebusan kacang kuning bersama-sama dengan buah melon pahit dan cendawan shiitake.

oke..kat atas tu adalah sejarah wujudnye yong tau foo yang kowank gemar beli x kire la kat pasar mlm ke, food court ke, or mne2 kdai mkan.seperti yg kowank sedia maklumkn, yong tau foo ni adlh mkanan kaum cina.tapi skang,mende tu bkan lg pelik coz skang da disahkan halal dan blh dimakan oleh owank islam.tapi beli la kat kedai owank melayu.yong tau foo skang didatangkn dlm berbagai ropa dan bentuk yg menarik perhatian,mudah didapati dan murah2.eh,mcm haku ade kedai mkan plak nk promote mnde tu.hihi.tadela.


haku sbnarnye nk cter,ptg td haku ikot membe haku g umah kakak die kat kajang.then,kakak die sediakan yong tau fu tapi versi tom yam.first time haku makan.emm..sedap!setahu haku,yong tau foo yg biase haku beli kuah die yg bwarna hitam pekat tu kan..oke,haku ta tau la kalo skang da ade jual yong tau foo versi tom yam kan.dipendekkan cter nye,yong tau foo tu sedap dmakan kalo time kowank dmam.and kebetulan haku tngah dmam.so,haku rase better sket hirup kuah die yg panas and pedas tuu.kalo ta caye,kowank ley suh mak ke kakak kowank msakkan time kowank dmam.


kuah yong tau foo

menyelerakan
sedap

banyak pilihan







Thank's for reading. Have a nice day !

No comments: